رژیم غذایی گربه‌های دارای دیابت

همان‌طور که اکثر ما می‌دانیم، رژیم غذایی در کنترل دیابت  نوع ۲ بسیار مهم است. در گربه‌ها، اگر پانکراس دچار آسیب دائمی نشده باشد و قند خون سریعاً کنترل شود‌ دیابت نوع ۲ می‌تواند درمان شود و وضعیت گربه نرمال شود. در بیشتر گربه‌های دارای دیابت، رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و پروتئین بالا می‌تواند این امکان را فراهم کند.

گربه‌ها زمانیکه برای مدتی طولانی قند خون بالایی داشته‌ باشند دچاد دیابت می‌شوند. جدای از ژنتیک و رژیم غذایی،  به طور آزمایشی هر گربه‌ای را می توان با تزریق مکرر گلوکز داخل وریدی به مدت طولانی به گربه دیابتی تبدیل کرد. گلوکز بیش از حد در جریان خون در طول زمان باعث تخلیه انسولین لوزالمعده می شود، زیرا پانکراس تلاش می کند تا تمام آن قند را هر روز کنترل کند. این مبارزه در نهایت باعث ایجاد کمبود انسولین می شود که اساساً همان دیابت شیرین است.

اما در حالت طبیعی‌ که تزریق مکرر گلوکز داخل وریدی انجام نمی شود، مشکل رژیم غذایی پرکربوهیدرات است. وقتی کربوهیدرات می خوریم و آنها وارد بدن ما می شوند، سطح قند خون افزایش می یابد که برای چندین ساعت ادامه می‌یابد. در گربه‌ها ۸ تا ۱۲ ساعت بیشتر است، اگر گربه چاق باشد حتی بیشتر نیز می‌شود. تمام این قند خون در گردش، باعث تحریک ترشح انسولین می شود تا تمام قندها در بدن ذخیره شوند. اگر گربه در طول روز غذای خشک می خورد، ممکن است در طول روز نیز انسولین ترشح کند. این باعث ایجاد یک گربه چاق و لوزالمعده‌ی ضعیف می شود.

 

ما اشاره کرده ایم که اگر سطح قند خون به حالت عادی برگردد و برای مدت زمان کافی در حالت عادی بماند، یک گربه دیابتی می تواند نرمال شود. این کار معمولاً بدون تزریق انسولین قابل انجام نیست، اما رژیم غذایی نیز مهم است.

 

ما باید بالا و پایین شدن گلوکز بعد از غذا را که به دیابت گربه کمک می کند، به حداقل برسانیم. یکی از راه‌‌های انجام این کار، تامین مقدار کمی کربوهیدرات در رژیم غذایی است. بدن هنوز برای اجرای متابولیسم خود به قند نیاز دارد، اما کبد بیمار می‌تواند آن‌ها را از پروتئین‌های رژیم غذایی به دست بیاورد و که این کار را بدون ایجاد هیچ گونه افزایش گلوکز بعد از غذا انجام می‌دهد. این باعث می‌شود سطح قند خون یکنواخت‌‌تر در طول روز افزایش یابد و میزان انسولین مورد نیاز برای کنترل همه چیز کاهش یابد. عالی به نظر می رسد، این‌طور نیست ؟

بنابراین باید به دنبال چه مقدار کربوهیدرات باشیم .

این درجه از محدودیت کربوهیدرات فقط در رژیم غذایی کنسرو شده امکان‌پذیر است. چندین رژیم درمانی وجود دارد که با محدودیت کربوهیدرات مطابق با دستورالعمل ساخته شده است. از دامپزشک خود برای انتخاب راهنمایی بخواهید.

در صورت امکان، 3-4 وعده غذایی کوچک باید در روز ارائه شود، اما اگر این عملی نیست، می توان دو بار در روز تغذیه همراه با دادن انسولین ارائه کرد.

گربه های زیادی وجود دارند که به سادگی غذای کنسرو شده را دوست ندارند و مطمئناً می توان چنین گربه های دیابتی را با غذاهای خشک با محدودیت کربوهیدرات در صورت لزوم تنظیم کرد، اما در صورت امکان، آنها باید به غذاهای کنسرو شده روی آورند.

 

گربه های چاق دیابتی

 

چاقی برای کنترل دیابت مشکل ایجاد می کند. کاهش وزن ضروری است و استراتژی پروتئین بالا/ کربوهیدرات کم مورد بحث در بالا، ممکن است برای یک گربه دارای اضافه وزن کالری زیادی داشته باشد. اینجاست که ممکن است استفاده از استراتژی متفاوت در بالا و پایین شدن گلوکز پس از تغذیه مهم‌تر باشد. به جای استفاده از رژیم‌‌های کم‌‌کربوهیدرات و مجبور کردن بیمار به ساخت کربوهیدرات خود، ممکن است بهتر باشد از فیبر (کربوهیدرات‌‌های پیچیده) برای ایجاد حس سیری بهتر پس از یک وعده غذایی با کالری کمتر استفاده کنید.

کاهش وزن توانایی دستیابی به تنظیم دیابت را 13 برابر بهبود می‌بخشد، اما باید هوشمندانه انجام شود زیرا کاهش وزن بیش‌ از ۲٪  در هفته برای گربه خطرناک است و باعث ایجاد بیماری کبدی به نام لیپیدوز کبدی می شود. یک هدف خوب کاهش وزن ۰/۵ تا ۱ درصد در هفته است. دامپزشک شما می تواند یک برنامه کاهش وزن طراحی کند. چندین رژیم درمانی برای این استفاده طراحی شده است.

دامپزشک شما بهترین منبع اطلاعات شما برای تغذیه گربه دیابتی است. بدیهی است که نگرانی های فردی، بیماری های همزمان وجود دارد که ممکن است نیاز به تغییرات دیابتی داشته باشد و مسائل تدارکاتی در نظر گرفته شود. همچنین می توانید برای تهیه یک رژیم غذایی خانگی به یک متخصص تغذیه دامپزشکی حرفه ای مراجعه کنید. بزرگترین نکته این است که استراتژی رژیم غذایی بخش مهمی از تنظیم دیابت است.

 

منبع :

Wendy Brooks,DVM,DABVP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *