کیسه مقعدی و آبسه‌ی کیسه‌ی مقعدی در سگ‌‌ها

کیسه مقعدی

کیسه مقعدی چیست؟

 

کیسه مقعدی ، ساختاری کیسه مانند است که حاوی یک مایع با بوی متعفن است.سگ ها و گربه ها هنگامی که مدفوع میکنند با این مایع قلمروی خود را مشخص میکنند.و هنگامی که این مایع به هر علتی روی لباس دامپزشک بریزد تا مدت‌ها این بو بر روی لباس باقی می‌ماند و یک اتفاق ناگوار به شمار میرود.

کیسه‌ی مقعدی تاثیر بسزایی بر سلامتی پت شما ندارد و در موارد درمانی میتوان کیسه مقعدی را برداشت.برای مثال در موارد عفونت های پایدار و یا آبسه‌های راجعه میتوان کیسه مقعدی را برداشت.

 

کدام حیوانات کیسه مقعدی دارند؟

گربه‌های نر و ماده و سگ های نر و ماده و همچنین بسیاری از حیوانات دیگر،کیسه ی مقعدی دارند.

انسان ها کیسه‌ی مقعدی ندارند.

 

آناتومی کیسه‌ی مقعدی چگونه است؟

هر حیوان دو کیسه‌ ی مقعدی دارد.یکی از کیسه ها در سمت چپ مقعد و دیگری در سمت راست مقعد قرار دارد.هر کیسه توسط یک مجرای کوچک به انتهای کانال مقعدی متصل میشود.

هنگامی که حیوان مدفوع میکند،مدفوع از کانال مقعدی عبود میکند و به کیسه‌ها فشار میاورد،این فشار باعث میشود مایع موجود در داخل کیسه به بیرون راه پیدا کند.

 

آبسه‌ی کیسه مقعدی چیست؟

آبسه‌ی کیسه‌ی مقعدی عفونت دردناک کیسه مقعدی است.طی دوران عفونت، چرک در کیسه مقعدی پر میشود.وجود چرک باعث میشود مایع بد بو از کیسه‌ی مقعدی خارج نشود و کیسه از مایع پر میشود و حتی ممکن است کیسه بترکد.این نوع از ابسه‌ها بسیار دردناک هستند و باید در اسرع وقت درمان شود.

 

آیا ممکن است پت من مبتلا به آبسه‌ی کیسه مقعدی شود؟

حیواناتی که کیسه مقعدی دارند،ممکن است به ابسه‌ی کیسه مقعدی مبتلا شوند و هیچ نژاد جنسیت یا سنی مستعدتر به این بیماری نیست.

دلایل متعددی باعث التهاب و یا حتی پارگی کیسه مقعدی میشود.دلایلی مانند الرژی و یا بعضی از بیماران زمینه‌ایی ،از جمله این موارد هستند.با همکاری شما و دامپزشک میتوان بهترین برنامه‌ی درمانی را برای پیشگیری از ابتلا به ابسه‌ی کیسه مقعدی پیش برد.

 

علائم ابتلا به ابسه‌ی کیسه مقعدی چیست؟

  • پت شما پشت خود را به زمین میکشد تا به کیسه مقعدی فشار وارد کند تا مایع از کیسه مقعدی خارج شود.
  • گاز گرفتن انتهای بدن و دم و نواحی اطراف مقعد
  • ضخیم شدن مو و یا کم پشت شدن موهای اطراف مقعد
  • عدم تمایل به نشستن و یا مدفوع کردن
  • یبوست و مشاهده ترشحات از مقعد
  • علائم درد مانند زوزه کشیدن
  • علائم ضعف و عدم تمایل به غذا خوردن
  • التهاب و قرمزی نواحی اطراف مقعد

 

آیا ضروری است ابسه‌ی کیسه مقعدی درمان شود؟

بله ، درمان کیسه مقعدی باید در اسرع وقت صورت گیرد.اگرچه این بیماری جزء بیماری های اورژانسی نیست اما باید در زودترین زمان ممکن به دامپزشک مراجعه کنید.این آبسه برای پت شما بسیار دردناک است و ممکن است عفونت در نواحی مختلف مقعد پخش شود.

دامپزشک محل آبسه را شستشو داده و برای عفونتی که وجود دارد دارو تجویز میکند.در بعضب از موارد ،برای شستشوی ابسه بیهوشی لازم است انجام شود.

تنها پس از تکمیل درمان و بعد از چکاپ مجدد توسط دامپزشک و در صورت صلاح دید او میتوان درمان را متوقف کرد.

هدف از درمان ، کاهش التهاب و رفع مشکل پت شماست.درمان ممکن است شامل :

  • شستشو و رفع گرفتگی مجرای کیسه مقعدی برای تجمع مایعات داخل کیسه
  • تجویز داروهای ضد التهاب برای کاهش التهاب و کاهش درد
  • تجویز داروی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت
  • چکاپ مجدد توسط دامپزشک جهت تصمیم گیری ادامه و یا قطع درمان

باشد.

 

چه تست هایی برای تشخیص ابسه‌ی کیسه مقعدی لازم است؟

تست های متفاوتی بسته به شرایط بیمار وجود دارد اما تست استانداردی که اکثرا لازم است تا انجام شود آزمایش خون کامل است مخصوصا در صورتی که نیاز است تا بیمار بیهوش شود.در کیس های پیچیده که عفونت پایدار و ابسه ی راجعه دارند ، ازمایش کشت و یا نمونه برداری نیز باید انجام شود.

 

آیا پت من به جراحی نیاز دارد؟

این کیسه ها تنها برای تولید ماده‌ایی جهت نشانه گذاری است و برداشت آن ها در حفظ سلامت پت اختلالی ایجاد نمیکند.اگر پت شما ابسه و عفونت طولانی مدت داشته است،نیاز به درمان پایدار تری هم دارد و در این صورت لازم است که کیسه های مقعدی برداشته شوند.این جراحی ممکن است بر اسفنکتر مقعد تاثیر بگذارد و باعث بی اختیاری در مدفوع کردن بشود.به علت این عارضه‌ ی احتمالی،جراحی آخرین راه درمان در بیماری های مزمن کیسه ی مقعدی است.

چگونه میتوان از بروز آبسه‌ی کیسه مقعدی پیشگیری کرد؟

اگر پت شما التهاب کیسه‌ی مقعدی داشته باشد ، ممکن است دامپزشک رژیم و غذایی سرشار از فیبر و بدون مواد الرژی زا پیشنهاد بدهد.در برخی موارد دامپزشک راه جراحی برداشت کیسه مقعدی را پیشنهاد میدهد.

دانستن علت ادامه دار بودن بیماری پت شما برای نحوی پیشگیری از عود مجدد آن بسیار حائز اهمیت است.

دامپزشک با همکاری شما بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ، و درمان پت شما را ارائه خواهد داد.

 

 لیکا منفردزاده

منبع:www.veterinarypartner.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *