چگونه سن سگمان را از روی دندان‌هایش بفهمیم؟

چگونه سن سگمان را از روی دندان‌هایش بفهمیم؟

ساختار نحوه قرارگیری دندانهای سگ خود را یاد بگیرید: همه سگ­ها چهار نوع اصلی دندان دارند، دندان­های پیشین، نیش، پیش آسیاب و آسیاب. ریشه دندان­های راست چپ در فک بالا و پایین قرار دارد. دندان­های پیشین کوچک هستند و جلوی دهان قرار دارند. سگ­های بزرگسال دارای شش دندان پیشین در بالا و شش عدد در فک پایین هستند. دو دندان پیشین جانبی(در کنار دندان­های نیش)، کمی بزرگتر از دندان‌های پیشین میانی هستند. مهم‌تر از این‌ها نیز این است که که کمی بیشتر به سمت جانبی تمایل دارند. دندان‌های نیش  بعد از دندان­های پیشین قرار دارند. این دندان‌ها بزرگ و برجسته هستند. پیش آسیاب­ها بعد از نیش قرار می­گیرند. چهار دندان پیش آسیاب در فک بالا و پایین وجود دارد. چهارمین دندان پیش آسیاب در فک بالا بسیار بزرگ است. سرانجام بعد از پیش آسیاب­ها، دندان­های آسیاب قرار دارند. در فک بالای سگ دو دندان آسیاب و در فک پایین سه عدد وجود دارد. دندان مولار اول بزرگتر از دو دندان بعدی است.

بدانید که چگونه دندان¬های سگ شما رشد می¬کند

بدانید که چگونه دندان¬های سگ شما رشد می¬کند 2

بدانید که چگونه دندان­های سگ شما رشد می­کند

توله سگ­ها معمولاً حدود ۲۸ دندان دارند. در دو تا چهار هفته اول هیچ دندان قابل توجهی وجود ندارد. رشد دندان نیش نوزاد بعد از سه تا چهار هفته شروع می شود.رشد دندان­های پیشین و پیش آسیاب نوزاد بعد از چهار تا شش هفته شروع می­شود. در هفته هشتم، تمام دندان­های شیری رشد می­کنند. برای سه ماه آینده، هیچ تغییر محسوسی وجود نخواهد داشت. نکته مهم این است در دوران دندان­های شیری، دندان­های آسیاب وجود ندارند و در واقع این دندان­ها نوع شیری ندارند.

بعد از سه تا پنج ماه، دندان­های دائمی شروع به در آمدن می­کنند، معمولاً ابتدا دندان نیش و دندان آسیاب. تا هفت ماهگی، تمام دندان­های دائمی رشد خواهند کرد. اگر توله سگ شما تمام دندان های دائمی خود را داشته باشد، به احتمال زیاد بیش از ۷ ماه سن دارد. سگ­های بالغ حدود ۴۲ دندان خواهند داشت.

بعد از مرحله تولگی، سن با میزان سایش دندان مشخص می­شود. در یک سالگی دندان­ها سفید و تمیز است. در پایان سال دوم، رنگ سفید مات می­شود. کم کم دندان­های عقب زرد می­شوند. بعد از سه تا پنج سال زردی افزایش می­یابد و روی تمام دندان­ها قابل مشاهده است. در این سن میزان ساییدگی دندان قابل توجه است.

بدانید که چگونه دندان¬های سگ شما رشد می¬کند

 چگونه و چرا دندان­های سگ فرسوده و پوسیده می­شوند؟

سایش دندان یک اتفاق طبیعی است، اما می‌تواند با عاداتخاصی مانند جویدن شدید اجسام سخت (استخوان‌ها، سنگ‌ها، چوب‌ها) تسریع شود. از سوی دیگر، جویدن درست با میزان مشخصی برای سلامت دندان سگ لازم است. چرم خام یا جویدن«دندانی» می­تواند به سگ­ها در کنده شدن پلاک مواد وروی دندان­ها کمک کند. در سن سه سالگی، تقریباً  ۸۰٪ سگ­ها علائم بیماری لثه را نشان می­دهند. این را می توان­در تجمع تارتار زرد و قهوه ای، لثه­های ملتهب و بوی بد دهان مشاهده کرد. بیماری لثه در نژادهای سگ کوچک شایع­تر است و همچنین رژیم غذایی در سلامت دندان سگ نقش دارد. غذای خشک تا حدودی می­تواند به حذف پلاک از روی دندان کمک کند و پوسیدگی و از دست دادن دندان را کاهش دهد. غذاهای فرموله شده مخصوصی برای سلامت دندان وجود دارد. اگر نگران دندان­های سگ خود هستید، دامپزشک سگ شما می­تواند شما را در مورد رژیم غذایی مناسب راهنمایی کند. افزودنی­های آب همچنین می­توانند برای مبارزه با باکتری­های تخریب کننده و پیری دندان استفاده شوند، دندان­های فرسوده ممکن است شکسته به نظر برسند، سایش بیش از حد می­تواند به ریشه دندان آسیب برساند که ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشد.

با بررسی رشد دندان توله سگ، سن توله سگ را ارزیابی کنید

با بررسی رشد دندان توله سگ، سن توله سگ را ارزیابی کنید

دندان­ها در توله سگ­ها به سرعت رشد می­کنند. از آنجایی که تغییر بسیار سریع است، این مرحله دقیق ترین زمان برای تشخیص سن سگ است. دندان­های توله سگ خود را برای تخمین سن آنها بشمارید. توله سگ­های تازه متولد شده بدون دندان به دنیا می­آیند. در فواصل معینی دندان­ها رشد می­کنند. اولین دندان‌های شیری که ظاهر می‌شوند معمولاً دندان نیش، در ۳ تا ۴ هفتگی هستند. در ۴ تا ۵ هفتگی دو دندان پیشین میانی بیرون می­زند. در ۴ تا ۶ هفتگی دو دندان آسیاب اول بیرون می­آیند. در ۵ تا ۶ هفتگی دندان­های پیشین سوم  بیرون  می‌آیند. دندان­های پیش آسیاب تا مدت ها بعد ظاهر نمی­شوند. در هفته هشتم به بعد توله سگ­ها ۲۸ دندان شیری خواهند داشت. در حدود ۴ ماهگی توله سگ شروع به از دست دادن دندان­های شیری خود می­کند زیرا دندان­های بالغ رشد می­کنند. اغلب اوقات، توله‌ها این دندان‌ها را می‌بلعند، اما گاهی اوقات صاحب سگ آن دندان شیری ریخته‌شده پیدا می‌کند یا می‌بیند که خط لثه در جایی که دندان روییده است خونریزی می‌کند. درست مثل بچه­انسان ها، توله سگ­ها در این مرحله عاشق جویدن همه چیز هستند! در ۴ تا ۵ ماهگی دندان­های پیشین دائمی، پیش آسیاب اول و آسیاب بیرون خواهند آمد. در ۵ تا ۶ ماهگی دندان نیش بالغ، پیش آسیاب  و آسیاب دوم رشد می‌کنند. در نهایت در ۶ تا ۷ ماهگی دندان آسیاب سوم بالغ رشد می کند. در مجموع ۴۲ دندان بالغ وجود خواهد داشت.

 

با بررسی رشد دندان توله سگ، سن توله سگ را ارزیابی کنید

وضعیت دندان های سگ بالغ خود را برای تخمین سن آن ارزیابی کنید

در دو سال اول زندگی بزرگسالی، دندان­ها به طور کلی سفید و سایش بسیار کمی دارند. تا پایان سال دوم، رنگ سفید مات شده و شروع تارتار به تشکیل شدن خواهد کرد. این باعث زرد شدن دندان های عقب می­شود. در نهایت سایش و پارگی و تجمع پلاک و باکتری باعث پیری دندان­ها می­شود. در سن سه سالگی، بیشتر سگ‌ها نشانه‌هایی از بیماری دندان را خواهند داشت: تجمع تارتار زرد و قهوه‌ای، قرمزی لثه، بوی بد دهان. البته سگ­هایی که صاحبانشان روزانه دندان­هایشان را مسواک می­زنند و سگ خود را به طور منظم نزد دندانپزشک سگ می­برند، این علائم فرسودگی و بیماری را نخواهند داشت. بعد از سه تا پنج سال زردی افزایش می­یابد و روی تمام دندان­ها قابل مشاهده است و سایش قابل توجه دندان وجود خواهد داشت. با افزایش سن سگ، دندان­ها همچنان سایش بیشتری نشان خواهند داد. لثه­ها ممکن است تحلیل بروند و ریشه­ها در معرض دید قرار گیرند که ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. لکه‌دار شدن دندان­ها با تبدیل شدن رنگ زرد به قهوه­ای بارزتر می­شود. از ۵ تا ۱۰ سال، دندان­ها همچنان سایش بیشتری نشان می­دهند و احتمالاً علائم بیماری ظاهر می­شود. در ۱۰ تا ۱۵ سالگی، ممکن است برخی از دندان­ها از بین رفته و پوسیدگی گسترده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *