مشکلات واق واق کردن در سگ ها

مشکلات واق واق کردن در سگ ها

* معادل Barking در زبان فارسی پاس کردن (از ریشه پاسبانی کردن) یا واق واق کردن است و اصطلاح پارس کردن یک اشتباه رایج است که در مقاله از این اشتباه رایج استفاده نشده است *

پاس کردن یا واق واق کردن برابر است با برقراری ارتباطات

سگ­ها به روش­های مختلفی ارتباط برقرار می­کنند، از جمله زبان بدن، اعمال فیزیکی مانند تکان دادن دم یا گاز گرفتن و صداهایی مانند غرغر کردن یا پاس کردن. پارس کردن امکان اقدام فوری را فراهم می­کند و می­تواند در فواصل طولانی­تر از سایر اشکال ارتباطی رخ دهد. این برای سگ­ها از نقطه نظر غریزی مهم است، زیرا زبان بدن و اعمال فیزیکی، مانند نشان دادن کاسه خالی سگ، ممکن است سریع­ترین راه برای اطلاع شما از وجود مشکل نباشد.

پاس کردن، حداقل از دیدگاه سگ، به طور کلی هرگز غیر طبیعی نیست. آنها به بهترین شکلی که می­دانند در موقعیت معین ارتباط برقرار می­کنند. متأسفانه، پاس کردن همیشه مورد رضایت صاحبان سگ نیست. کلید حل این معضل درک دلیل پاس کردن سگ شما و ارائه راه حلی انسانی و رضایت بخش برای شما و توله سگتان است.

پاس کردن یا واق واق کردن برابر است با برقراری ارتباطات

هرچه باعث پاس کردن می‌شود

پاس کردن معمولاً به دو دلیل اتفاق می‌افتد، به عنوان هشدار یا اخطار مبنی بر اشتباه بودن چیزی، یا جلب توجه به خود برای برآورده شدن نیاز. در واقع، بسته به نیاز سگ، ممکن است خود پاس از نظر تن، فرکانس و یا گام کاملاً متفاوت باشد. مطالعات نشان داده‌اند که بیشتر سگ‌ها با شنیدن پاس سگ دیگر، ماهیت پاس را درک می‌کنند. همانطور که شروع به یادگیری علت پاس کردن سگ خود می­کنید، شاید شما نیز بیاموزید. این می­تواند در تعیین چگونگی حل علت پاس کردن ناخواسته سگ شما مفید باشد.

 

علل رایج پاسکردن  عبارتند از :

  • هیجان / برانگیختگی
  • پاسخ به محرک­ها
  • سلام کردن
  • به عنوان یک هشدار
  • ترس
  • درد
  • اختلال عملکرد شناختی / زوال عقل
  • اضطراب
  • کسالت جسمی یا روحی

علاوه بر درک دلایل خاص پاس کردن سگ شما، درک این نکته نیز مهم است که برخی از نژادها به طور طبیعی بیش از سایرین پاس می­کنند. یک دلیل رایج برای این امر به دلیل نوع پرورش آنها است. به عنوان مثال، بیگل­ها برای شکار و به صدا درآوردن زنگ خطر، زمانی که به طعمه برخورد می­کنند، پرورش داده شده­اند. برای این نوع شکار، یک بیگل خوب است که اغلب پاس کند! همچنین نکته قابل توجه این است که برخی از سگ­ها هیجان پذیرتر از سایرین هستند. این ممکن است مربوط به نژاد باشد یا نباشد. چنین سگ­هایی نسبت به یک سگ معمولی ممکن است راحت تر برانگیخته شوند یا به محرک­های موجود در محیط (انند افراد یا حیواناتی که در کنار حصار راه می­روند) واکنش نشان دهند. این می­تواند منجر به پاسخ بیش از حد به محرک­ها، مانند پاس مکرر شود.

 

علل رایج پاسکردن عبارتند از :

مشکل چند عاملی است و حل کردن آن  به دلیل پاس کردن، محیط سگ شما، میزان انگیزه او برای پاس کردن، پاسخگویی او به آموزش و اصلاح رفتار و توانایی شما در کار با سگ بستگی دارد. همچنین باید انتظارات مناسبی داشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید که دلیلی برای پاس کردن سگ شما وجود دارد. او سعی نمی­کند مزاحم باشد.

 

توله سگ­ها در مقابل بزرگسالان

آموزش توله‌ها نسبت به بزرگسالان کمی آسان‌تر است، زیرا هنوز یاد نگرفته‌اند که چگونه واکنش نامناسب نشان دهند. آموزش یک سگ بالغ ممکن است کمی دشوارتر باشد، زیرا آنها روش خود را برای برقراری ارتباط ایجاد کرده­اند و ابتدا باید رفتار مزاحم را بیاموزند سپس راه مناسبی برای برقراری ارتباط پیدا کنند.

 

گزینه ­های درمان

کنترل یک پاس‌کردن به علت آن بستگی دارد. هر یک از علل پاس کردن، انگیزه متفاوتی در پشت خود دارد، بنابراین درمان متفاوت خواهد بود. در ادامه گزینه­هایی برای حل رفتارهای پاس اشاره شده است. دامپزشک در تلاش برای اجرای برخی از این تغییرات یا تکنیک­ها به شما کمک خواهد کرد.

بهترین راه حل، اگرچه لزوما ساده ترین نیست، اما این است که به سگ خود نشان دهید که علت پاسکردن او را می­شناسید و به موضوع رسیدگی می­کنید. اگر سگتان وقتی او را بیرون می‌گذارید پاس می‌کند، اجازه ورود دادن به او (برای جلوگیری از شنیدن پاس کردن) دقیقاً همان کاری است که او از شما می‌خواهد. سعی کنید منتظر بمانید تا پاس کردن را ترک کند، یا بیرون با او بایستید تا اینکه پاس کردن را ترک کند، قبل از اینکه اجازه دهید او دوباره داخل بیاید.

اضطراب جدایی یا ترس: درمان اضطراب یا ترس در سگ دشوار است و اغلب شامل تغییرات محیطی و اجتماعی زیادی است. افزایش ورزش و تحریک ذهنی، تغییر نحوه خروج از خانه، افزایش تدریجی زمان بیرون رفتن و حساسیت زدایی ملایم سگ­ها نسبت به عناصر خاصی از ترس آنها تنها چند نمونه از کارهایی است که می­توان انجام داد. برای حیوانات خانگی درزمان پریشانی شدید، داروها ممکن است به عنوان بخشی از این تغییرات جدید مفید باشند. دامپزشک شما مرجعی عالی برای تشخیص بهتر و کمک به حیوان خانگی شما جهت رفع این مشکل است.

درد یا اختلال عملکرد شناختی یا زوال عقل: این مشکلات نیز باید توسط دامپزشک برطرف شود.  دامپزشک می­تواند تعیین کند که چگونه درد یا علائم مرتبط با زوال عقل را به بهترین شکل کنترل کند و درباره داروهایی که ممکن است مفید باشد صحبت کند.

پاس کردن برای جلب توجه: هدف اصلی این نوع پاس کردن نامناسب جلب توجه است در این موارد سگ خود را تا زمانی که رفتار مناسبی نداشته باشد نادیده بگیرید. اگر برای توجه شما پاس می­کند به او پاسخ ندهید، درغیر این صورت به این رفتار داده­اید. به سگ خود بیاموزید که با آرامش در مقابل شما بنشیند یا دراز بکشد و زمانی که توجه شما را می­خواهد بنشیند. هنگامی که پاس کردن را متوقف کرد و دستور مناسب را انجام داد، با تمجید کلامی و مالش شکم به او پاداش دهید.

پاس کردن به دلیل محرک / برانگیختگی: برای موقعیت­هایی مانند پاس کردن با شنیدن زنگ در یا ورود مهمان به خانه، آموزش نشستن یا دراز کشیدن و ماندن به حیوان خانگی نیز بسیار مفید است. ابتدا از نشستن، دراز کشیدن و ماندن، شروع کنید تا اینکه به تدریج محرک­ها را وارد کنید (مثلاً اگر به گربه­ها پاس می­کند، فاصله بین او و گربه را کم کنید). نگه داشتن سگتان با قلاده بدون کشش، در شرایط خاص، می­تواند از تحریک بیش از حد و پاس کردن بیش از حد او جلوگیری کند (مثلاً وقتی مهمانان وارد خانه شما می­شوند). به خاطر داشته باشید که به حیوان خانگی خود برای آرام بودن و پاس نکردن پاداش دهید. در مورد استفاده از افسار برای کنترل یک سگ پرخاشگر در اطراف محرک­های خاص مراقب باشید زیرا بسته شدن بدون امکان فرار، ممکن است رفتار پاس کردن را بدتر کند یا منجر به رفتارهای نامناسب دیگری شود.

از محرک دوری کنید: اگر سگ شما به دلیل یک محرک خاص پاس می­کند، (مثلا با دیدن افرادی که از پشت پنجرهآنها را می­بیند که از کنار خانه عبور می­کنند)، سعی کنید پنجره را با پرده ببندید. اگر با صدای زنگ در پاس می­کند، اگر می‌دانید مهمانان کی می‌آیند، او را در اتاق پشتی، دور ازصدای زنگ نگه دارید. این تکنیک لزوما یک راه حل طولانی مدت نیست، اما می­تواند برای مشکلات کوتاه مفید باشد.

بی حوصلگی: پاس کردن به دلیل کسالت رایج است و انجام ورزش زیاد و افزایش محرک­های مناسب کمک زیادی به شما می­کند. همچنین اگر که این فعالیت­ها را هر روز در زمان مشخصی با هم انجام بدهید می‌توانید یک روال ثابت ایجاد کنید. برای پاس کردن نامناسب مبتنی بر کسالت، آموزش اطاعت نیز می­تواند مفید باشد.

حواسپرتی: پرت کردن حواس حیوان خانگی از عامل پاس کردن، به مرور زمان به جلوگیری از پاس کردن کمک می­کند. اینحواس پرتی شامل ارائه خوراکی­هایی در هنگام پاس کردن، تکان دادن قوطی نوشابه با لوبیا در آن یا دمیدن یک سوت بلند است. مشکل تکنیک­های حواس پرتی این است که علت پاس را برطرف نمی­کنند. ارائه خوراکی به حیوان خانگی در حالی که او در حال انجام یک رفتار ناخواسته است، فقط به او برای رفتار ناخواسته پاداش می­دهد. حواس پرتی با ایجادصدا ممکن است به طور ناخواسته برانگیختگی حیوان خانگی را افزایش دهد و حتی ممکن است باعث شود که او برای شنیده شدن بیشتر یا بلندتر پاس کند. اگر حیوان خانگی از ترس پارس می‌کند، حواس‌پرتی‌های صدایی ممکن است او را مبهوت کرده و به جای جلوگیری از رفتار پاس کردن، او را بیشتر بترساند. اگر از تکنیک­های حواس پرتی استفاده می­شود، استفاده از یک کلمه نشانه خاص برای سکوت، مانند گفتن محکم “بی صدا”  ممکن است برای تقویت رفتار مناسب مفید باشد. هنگامی که سگ ساکت شد، مطمئن شوید که به او سریع و کامل پاداش دهید.

تنبیه: از هر نوع تنبیه کلامی یا بدنی خودداری کنید. برای سگ­های جویای توجه، هر نوع توجهی یک پاداش است، حتی مجازات. برای سگ­های ترسو یا مضطرب، تنبیه احتمالاً منجر به ترس و اضطراب بیشتر و احتمالاً رفتارهای نامناسب جدید می­شود. برای سگ‌هایی که به محرک‌ها بیش از حد پاسخ می‌دهند، افزودن فریاد یا ضربه زدن تنها منجر به افزایش بیشتر برانگیختگی آنها می‌شود و ممکن است پاس کردن را بدتر کند.

قلاده­های پوست: قلاده­های پوست قلاده­های آموزشی هستند که یا شوک الکتریکی ایجاد می­کنند، بوق بلند می­دهند، یا اسپری بی ضرر مانند سیترونلا را هنگام پارس کردن سگ آزاد می­کنند. آنها علت اصلی پاس کردن حیوان خانگی شما را برطرف نمی­کنند و اغلب باعث آسیب بیشتر تا فایده می­شوند. مسئله دیگری که در مورد استفاده از قلاده­های پاس وجود دارد این است که برای سگ­هایی که به دلیل ناراحتی پاس می­کنند، مانند سگ­هایی که از ترس پاس می­کنند، قلاده­های پاس می­تواند باعث شود که آنها پس از مبهوت شدن یا شوکه شدن توسط قلاده، دچار ترس بیشتری شوند. قلاده­های شوک (به خاص طور برای ایجاد پاسخ های ترس) که ممکن است ماهیت تهاجمی داشته باشند یا نباشند(به دلیل درد همراه با شوک) این ممکن است رفتار پاس کردن را بدتر کند یا رفتارهای ناخواسته جدیدی ایجاد کند. به نظر می­رسد قلاده پوست سیترونلا انسانی­ترین گزینه در بین انواع مختلف قلاده پوست باشد، اما باز هم، بدون پرداختن به دلیل اصلی یا در مواردی که ترس و اضطراب مشکل است، ممکن است برای رفتار پاس سگ شما مناسب نباشند.

مقابله با مشکل پاس کردن در سگ، چالش برانگیز است و می­تواند فوق العاده موثر باشد. اغلب اوقات، با استفاده از بسیاری از تکنیک­های ارائه شده در بالا، شما و سگتان به هم نزدیک تر­می­شوید و رابطه بهتری خواهید داشت. در صورت هرگونه سوال یا نگرانی با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

گزینه های درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *