چگونه گوش سگ خود را تمیز کنیم؟

یکی از راه های بسیار مهم برای نظارت بر سلامت سگمان این است که گوش‌های او را به صورت هفتگی بررسی کنید. ممکن است فکر نکنیم که این کار به تنهایی اهمیت چندانی ندارد، اما این امر به ویژه برای سگ‌هایی که گوش‌های آویزان دارند یا سگ‌هایی که دچار آلرژی هستند مهم است. بسیاری از اوقات، هنگام بازرسی گوش‌ها متوجه می‌شوید که آنها نیاز به تمیز کردن دارند. تمیز کردن گوش‌های سگ در خانه تا زمانی که گوش‌های سگ عفونی یا آسیب نبیند بسیار ساده است.

1. گوش‌های سگ خود را تمیز کنید.

گوش ­های سگ خود را تمیز کنید

محلول گوش پاک کن تجاری سگ بخرید یا خودتان در خانه آن را بسازید.

هر کدام از پاک کننده‌ها را می‌توان در قسمت بیرونی داخل لاله گوش استفاده کرد. روش تمیز کردن گوش با گوش پاک کن‌های تجاری مانند نسخه خانگی آن است.
چند قاشق غذاخوری سرکه و همان مقدار الکل را در یک کاسه تمیز با هم مخلوط کنید. قبل از استفاده از آن مطمئن شوید که در دمای اتاق باشد، زیرا هیچ کس، از جمله سگ‌ها، دوست ندارند مایع سرد روی گوششان قرار گیرد. این مخلوط برای استفاده در قسمت داخلی قابل مشاهده گوش سگ شما بی خطر است. اگر به عفونت گوش سگتان مشکوک هستید از این مخلوط استفاده نکنید و داخل کانال گوش نریزید.
بسیاری از انواع گوش پاک کن‌های همه منظوره سگ در بازار وجود دارد. از دامپزشک خود در مورد آنچه می توانید خریداری کنید، راهنمایی بخواهید.

یک تکه پنبه را در مایع آغشته کنید

یک تکه پنبه را در مایع آغشته کنید.

مقدار اضافی آن را فشار دهید تا پنبه خیس شود اما چکه نکند. از طرف دیگر، می‌توانید یک تکه گاز را دور انگشت اشاره خود بپیچید و آن را در مایع فرو کنید. گاز نباید خیس باشد. اگر تصادفاً مقدار زیادی پاک کننده روی آن گذاشتید، آن را کمی فشار دهید و ادامه دهید. این یک جایگزین ملایم‌تر است. گاز را با انگشت شست و اشاره خود در جای خود نگه دارید.

پنبه را به آرامی داخل لاله گوش سگ خود بکشید
پنبه را به آرامی داخل لاله گوش سگ خود بکشید.

تمام کثیفی‌ها و مواد زائدی را که می‌بینید پاک کنید. اگر سگ شما گوش‌های بسیار کثیفی دارد، ممکن است این فرآیند نیاز به چند توپ پنبه‌ای کوچک داشته باشد. تا زمانی که ملایم رفتارکنید و به در بخش جلویی کانال گوش کار کنید، سگ شما معمولا این روش را به خوبی تحمل کند. تمیز کردن را به آرامی انجام دهید، زیرا پوست این بخش ممکن است به راحتی دچار آسیب شود. سرکه و الکل می‌توانند پوست آسیب دیده را بسوزانند.
مطمئن شوید که شکاف‌ها را تمیز می‌کنید، زیرا آلودگی و موم ممکن است در این مناطق جمع شود. حتما داخل هر دو گوش را تمیز کنید.

فقط در صورتی که توسط دامپزشک توصیه شده باشد محلول را داخل گوش­های سگ خود بچکانید

فقط در صورتی که توسط دامپزشک توصیه شده باشد محلول را داخل گوش‌های سگ خود بچکانید

اگر دامپزشک شما توصیه می‌کند، معمولاً به دلیل اینکه گوش‌ها پر از خاک و موم هستند، می‌توانید از محلول گوش پاک کن برای شستشو (یا خیس کردن گوش‌ها) استفاده کنید. این باید مقدار زیادی از مواد ضخیم چسبنده را از کانال گوش خارج کند. برای انجام این کار، نوک بطری گوش پاک کن را درست در دهانه مجرای گوش در داخل لاله گوش قرار دهید. بطری را فشار دهید تا مجرای گوش با مایع خیس شود. به آرامی پایه گوش را مالش دهید (شست در یک طرف، انگشتان در طرف دیگر) و گوش را (بسیار آرام!) به این روش به مدت 60 ثانیه ماساژ دهید. از گاز یا پنبه برای تمیز کردن مایعی که از گوش خارج می شود استفاده کنید.

اجازه دهید سگتان بعد از اینکه شما گوش¬هایش را تمیز کردید، او هم گوشش را تمیز کند

اجازه دهید سگتان بعد از اینکه شما گوش‌هایش را تمیز کردید، او هم گوشش را تمیز کند

طبیعی است که سگ شما بعد از تمیز کردن بخواهد سرش را تکان دهد. اجازه دهید این کار را انجام دهد، اما صورت خود را بچرخانید تا مایع یا زباله در چشمانتان وارد نشود. این به خارج کردن مایع تمیز کننده اضافی از کانال گوش کمک می‌کند.
بعد از اینکه سگ شما مایع اضافی را بیرون آورد، با گاز یا گلوله‌های پنبه‌ای گوش‌ها را پاک کنید. با این کار هر ماده‌ای که در حین تکان دادن سر از مجرای گوش خارج می‌شود را تمیز می‌کنید.

گوش‌های سگ خود را به طور مرتب تمیز کنید

معاینه هفتگی گوش و تمیز کردن آن (در صورت لزوم) یک برنامه عالی برای رعایت این موضوع خواهد بود و به شما کمک می-کند تا از مشکلات احتمالی سلامتی گوش پیش‌گیری کنید. مواد زائد نسبتاً سریع انباشته می‌شود و این می‌تواند منجر به عفونت شود، شما فقط باید گوش های سگ خود را در صورتی تمیز کنید که مواد زائد قابل مشاهده‌ای در آنها وجود داشته باشد.

وضعیت کلی گوش های سگ خود را بررسی کنید
2. وضعیت کلی گوش های سگ خود را بررسی کنید.

از سگ خود بخواهید نزدیک شما بنشیند یا بایستد تا بتوانید به راحتی گوشش را ببینید.

اگر تنها چیزی که می‌بینید کثیفی یا جرم معمول گوش است، می‌توانید شروع به تمیز کردن گوش‌های سگ خود کنید. به دنبال هرگونه تخلیه مایع از گوش (شفاف یا خاکستری/قهوه ای)، مواد مومی ضخیم، یا هرگونه خراش، دلمه یا زخم باشید. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، گوش را تمیز نکنید و برای مشاوره با دامپزشک سگ خود تماس بگیرید.
شما نمی‌توانید عمق مجرای گوش را ببینید، زیرا در قسمت انتهایی گوش، جایی که به سر می‌رسد، مجرای گوش تقریبا 90 درجه زاویه دار می‌شود. بنابراین، تمیز کردن عمیق گوش بدون دستور دامپزشک توصیه نمی‌شود.

به دنبال انگل و اجسام خارجی در گوش باشید

سگ‌ها می‌توانند هر تعداد موجود ناخواسته را در گوش خود نگه دارند. سگ‌هایی که اغلب از میان علف‌ها یا مناطق جنگلی می-دوند ممکن است اجسام خارجی مانند ریشک‌های گیاهی، علف یا دانه‌ها را در گوش خود داشته باشند. اگر متوجه هر یک از این مشکلات شدید، ابتدا می‌توانید سعی کنید (بسیار آرام) جسم مزاحم را بردارید یا سعی کنید گوش‌ها را تمیز کنید تا این موارد را بردارید. اگر این کار موثر نبود، باید سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.
کنه‌ها و کک‌ها همگی از نقاط نسبتاً پنهان داخل و اطراف گوش لذت می‌برند. کنه‌ها گوش‌ها را به شدت دچار خارش می‌کنند و می‌توانند ترشحات غلیظ و قهوه‌ای را در گوش ایجاد کنند. برای تشخیص و درمان کنه‌های گوش باید به دامپزشک مراجعه کنید.

گوش‌ها را برای هر گونه نشانه‌ای از عفونت قارچی بررسی کنید

عفونت قارچی باعث می‌شود که گوش‌ها بوی بد، خارش و ترشح قهوه‌ای داشته باشند. تمیز کردن به تنهایی عفونت قارچی را درمان نمی‌کند، در واقع ممکن است شرایط را بدتر کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

به دنبال علائم عفونت باکتریایی در قسمت بیرونی گوش باشید.

عفونت‌‌های باکتریایی گوش می‌توانند از یک عفونت خفیف که به راحتی با دارو برطرف می‌شود تا عفونت‌های جدی که باعث می-شود سگ احساس ناخوشایندی داشته باشد، متغیر است. دامپزشک باید در تشخیص و درمان عفونت‌های باکتریایی گوش به دلیل احتمال بروز عوارض جدی مشارکت داشته باشد.