چگونه جنسیت اژدهای ریشدار (Bearded Dragon) خود را تشخیص دهید.

چگونه جنسیت اژدهای ریشدار (Bearded Dragon) خود را تشخیص دهید

ویژگی های فیزیکی و رفتارهای قابل مشاهده

چه بخواهید اسم حیوان خانگی خود را ریش دار بگذارید یا فقط در مورد جنسیت آنها کنجکاو باشید، خوش شانس هستید: چندین روش قابل اعتماد برای تشخیص جنسیت دراگون ریشدار شما از خانه وجود دارد. دراگون ریشدار نر و ماده بسیار شبیه به هم هستند، اما ویژگی‌ها و رفتارهای متمایزی دارند که آنها را متمایز می‌کند. ممکن است برای والدین جدید سخت باشد که جنسیت دراگون خود را تشخیص دهند، اما خوشبختانه، ما هر آنچه را که باید بدانید در اختیار شما قرار داده‌ایم! در اینجا یک راهنمای کامل در مورد چگونگی تشخیص جنسیت دراگون ریشدار خود (یا بچه ریشدار) آورده شده است تا بتوانید با آنها بهتر بشناسید. مهم است که توجه داشته باشید که تشخیص جنسیت در بچه دراگون‌ها سخت است، بنابراین تا سن 8 تا 12 هفتگی دراگون برای دقیق‌ترین نتایج صبر کنید.

چیزهایی که باید بدانید

چیزهایی که باید بدانید

برای تشخیص جنسیت دراگون خود، انگشتان خود را روی قسمت زیرین دم بکشید تا برآمدگی‌های نیم تنه (ارگان‌های جنسی) را بررسی کنید. دراگون‌های نر دو برآمدگی دارند، در حالی که ماده‌ها فقط یک برآمدگی دارند. قسمت زیرین ساق‌ پای دارگون خود را برای لکه‌های بزرگ (منافذ رانی) جستجو کنید. بر خلاف ماده‌ها، دراگون‌های نر دارای منافذ برجسته‌ای هستند که در پشت ران‌هایشان پراکنده شده است. دراگون ریشدار نر بزرگتر از ماده‌ها هستند و معمولاً رفتار تهاجمی‌تری از خود نشان می‌دهند.

تشخیص جنسیت دراگون

تشخیص جنسیت دراگون

بررسی برآمدگی‌های همی پینال (hemipenal). دراگون خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و به آرامی دم را 90 درجه بلند کنید. به آرامی انگشتان خود را در امتداد قسمت زیرین قاعده دم بکشید تا برجستگی‌های کوچک نیم تنه (ارگان های جنسی) را احساس کنید. دو شیار عمودی مشخص در هر طرف پایه دم برای نرها وجود دارد. ماده ها یک برآمدگی در مرکز دم خود دارند (در همان مکان نرها). مطمئن شوید که با دراگون خود با احتیاط رفتار می‌کنید: هرگز نوک دم را نگیرید (ممکن است نوک دم را بشکند).

به دنبال وجود همی پین¬ها باشید

به دنبال وجود همی پین ها باشید

در یک اتاق تاریک، دراگون را صاف در کف دست خود قرار دهید و از دست دیگر خود برای تاباندن چراغ قوه بالای دم استفاده کنید. در حالی که نور به دم می‌تابد، انگشت شصت خود مانور دهید تا به آرامی دم را بالا بیاورید و قسمت زیرین آن را برای وجود همی پین‌ها بررسی کنید. نرها دو برآمدگی عمودی قرمز دارند که سایه‌های تیره آنها را احاطه کرده است. دراگون ریشدار ماده یک برجستگی v شکل در مرکز دم خود دارند. اگر برآمدگی‌ها به سختی قابل مشاهده هستند، به آرامی دراگون خود را در زوایای مختلف بچرخانید تا به دنبال سایه بگردید.

اگر دو دراکون دارید، اندازه دهانه¬های کلواکال آنها را مقایسه کنید

اندازه منافذ رانی را بررسی کنید

منافذ رانی غدد لکه مانند کوچکی هستند که فرمون‌ها را دفع می‌کنند که دراگون ها از آنها برای جفت‌گیری و علامت گذاری قلمرو استفاده می‌کنند. دراگون‌های نر و ماده آنها را دارند ولی منافذ رانی روی ماده ها چندان به راحتی قابل مشاهده نیستند. دراگون ریشدار نر دارای منافذ برجسته ران هستند که شبیه دایره‌های کوچکی در پشت پاهایشان است. در کف دست، پشت دراگون خود را به آرامی نگه دارید. اگر چندین دایره در پشت ران‌ها پراکنده باشد، شما یک دراگون نر دارید.
منافذ رانی زمانی که دراگون شما به سن بلوغ می‌رسد (12 ماهگی) به طور کامل رشد می‌کند، بنابراین استفاده از این روش برای دراگون‌های نوزاد سودمند نیست. اگر از اندازه منافذ رانی دراگون خود مطمئن نیستید، دراگون را با یک عکس آنلاین از منافذ استخوان ران یک اژدهای نر مقایسه کنید.

اگر دو دراکون دارید، اندازه دهانه های کلواکال آن ها را مقایسه کنید

کلواک فضایی در انتهای خزندگان است که مجاری ادراری، تناسلی و گوارشی در آن تخلیه می‌شوند. در دراگون ریشدار، کلواک از طریق یک سوراخ کوچک دریچه مانند که شبیه شکافی بین پاها (در قسمت زیرین دم) است، تخلیه می‌شود و نرها دهانه کلواکال بزرگتری نسبت به ماده‌ها دارند.

تشخیص جنسیت در بچه دراگون¬ها

تشخیص جنسیت در بچه دراگون ها

قسمت زیرین دم را برای وجود همی پین ها بررسی کنید

دراگون ریشوی خود را با شکم صاف روی کف دست خود نگه دارید و از دست دیگر خود برای تاباندن چراغ قوه به بالای پایه دم استفاده کنید. با انگشت شصت، دم دراگون خود را به آرامی بالا بیاورید و به دنبال برآمدگی‌های همی پینال (در قسمت زیرین دم) بگردید. دراگون‌‌های نر دارای دو برجستگی قرمز با سایه‌های تیره هستند، در حالی که ماده‌ها فقط یک برآمدگی در مرکز دارند.

اندازه دم را بررسی کنید

دراگون ریشدار ماده حتی در زمان نوزادی، معمولاً دم‌های کوچک‌تر و باریک‌تری نسبت به نرها دارند. ریش‌های نر دم‌های ضخیم‌تری دارند، مخصوصاً به سمت قاعده دم.

تفاوت¬های نر و ماده در کنار هم

تفاوت های نر و ماده در کنار هم

معمولاً دراگون نر تهاجمی است در حالی که ماده‌ها مطیع هستند

دراگون‌های نر به نشانه تجاوز به سرزمینشان، هیس می‌کنند، پا می‌کوبند یا سرشان را به شدت تکان می‌دهند. آنها همچنین ریش های خود را برجسته می‌کنند تا بزرگتر و تهدید کننده‌تر به نظر برسند. دراگون‌های ماده هنگام مواجهه با نرها، اغلب با تکان دادن دست‌های خود در یک دایره، حالتی مطیع به خود می‌گیرند، اما برخی از ماده‌ها از انجام رفتارهای تهاجمی‌تر نمی‌ترسند. نر و ماده هر دو دارای ریش سیاه (کیسه گلو) هستند، اما بعضی نرها ریش تیره‌تر دارند.
دراگون‌ها در پاسخ به استرس به شدت عمل می‌کنند، اما اگر متوجه رفتار غیرعادی حیوان خانگی خود شدید، باید تحت مراقبت‌های دامپزشکی قرار بگیرد.

دراگون¬های نر دم¬های بزرگی دارند، در حالی که دراگون¬های ماده دم¬های کوچکتری دارند

دراگون های نر دم های بزرگی دارند، در حالی که دراگون های ماده دم های کوچکتری دارند

در طبیعت، نرها معمولاً دم بلندتر و پهن‌تری نسبت به ماده‌ها دارند. اما عوامل محیطی زیادی وجود دارد، مثل رژیم غذایی و محیط قفس، که می‌تواند اندازه دم آنها را تغییر دهد. دراگون‌های ماده دارای دم باریک‌تر و باریک‌تر از نرها هستند. دراگون‌های ریشدار می‌توانند تا حدود 70 سانتی‌متر رشد کنند و دم آنها تقریبا نیمی از طول بدن را به خود اختصاص می‌دهد.

نرها سرهای پهن و ضخیم دارند در حالی که ماده¬ها سرهای بلند و باریکی دارند

نرها سرهای پهن و ضخیم دارند در حالی که ماده ها سرهای بلند و باریکی دارند

به صورت کلی دراگون ریش‌دار سر مثلثی شکل دارد، اما ماده‌ها جمجمه نازکتر و ریش‌های کوچکتری نسبت به نرها دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *